Elszomorító állapotban a hazai közlekedési morál

Szükség van-e változásra a hazai közlekedési kultúrában? – erre a kérdésre keresett választ a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) online felmérésében, amellyel idei #közlekedjbiztonságosan kampányát indította útjára a Közlekedési Kultúra Napja alkalmából. A minikutatásban közel háromezren mondták el véleményüket. Az eredmény a felmérés készítőjét is meglepte.

Naponta többször is találkozik az utakon a közlekedési szabályokat megszegő autósokkal a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) online felmérése résztvevőinek 61 százaléka. További 30 százalékuk pedig hetente többször tapasztal ilyet. Hasonló arányban látják romlónak összességében a hazai közlekedési morált a válaszadók: több mint kétharmaduk (68 %) szerint az elmúlt években egyre több az agresszív résztvevő a közlekedésben.

A válaszadóknak mindössze 29 százaléka érzi magát biztonságban mindenhol az utakon, a többiek megneveztek egy vagy több olyan helyet (pl. városon kívül, főutakon vagy az autópályán), ahol ez nincs így.

A NÚSZ Zrt. minikutatásában résztvevők közel fele, 42 százaléka nem feltétlenül áll meg a stoptáblánál, legfeljebb lassít, és 27 százalékuk, azaz nagyjából minden harmadik válaszadó szintén csak lassít, és nem mindig tartja be a sebességkorlátozást az útépítéseknél, karbantartásoknál, annak ellenére, hogy ezeken a helyeken még inkább veszélyben lehetnek emberéletek. A válaszadók több mint negyede (27 %) látja azt az utakon, hogy a közlekedők gyakran nem adnak elsőbbséget a megkülönböztető jelzést használó mentőknek, rendőröknek és tűzoltóknak. A válaszadók közel kétharmada (67 %) pedig azt tapasztalja, hogy a gépjárművezetők nem tesznek eleget a jobbratartási kötelezettségnek.

A felmérésben egyes szabálytalanságok megítéléséről is érdeklődött a NÚSZ Zrt. Az elfogadhatatlannak tartott szabályszegések (több válasz is megjelölhető volt) között a büntetőfékezés vezet: a válaszadók 92 százaléka sorolta ezt a szabályszegést az „elfogadhatatlan” kategóriába. A legkevesebben (39 %) pedig a gyorshajtásra voksoltak. Ez utóbbi szabálytalanságot követik el ugyanakkor – saját bevallásuk szerint – a legtöbben (82 %) valamilyen gyakorisággal.

Az olyan közlekedési helyzetekben, amelyekben velük szemben szabálytalankodik valaki, a válaszadók igen magas aránya, 41 százaléka valamilyen módon kifejezi az egyet nem értését (dudál, káromkodik, mutogat), és mindössze 11 százalék válaszolta azt, hogy nem tesz így, mert az agresszió agressziót szül.

Arra a kérdésre, hogy hogyan lehetne javítani a hazai közlekedési morálon (több válasz is jelölhető volt), a kérdőívet kitöltők 63 százaléka írta azt, hogy már az általános iskolában tanítaná a gyerekeket a kulturált közlekedésre. A válaszadók 35 százalékban jelölték meg a jogosítványszerzés feltételeként a pszichológiai alkalmasságot, 27 százalékuk szerint az utakon még több kamerával és rendőrrel, 25 százalékuk szerint pedig szabályszegés esetén szigorúbb büntetésekkel lehetne változtatni pozitív irányban a helyzeten.

A nem reprezentatív felmérésben 2023. május 11 - 25. között lehetett részt venni. A válaszok legnagyobbrészt a 26-55 év közötti, városokban élő, nagy vezetési tapasztalattal rendelkező lakosság véleményét tükrözik.